Trivsel på arbejdet
Trivsel på arbejdspladsen er vigtigt. Det ved vi. De fysiske rammer skal være i orden, for at vi trives: Godt fysisk indeklima, god belysning mv. er derfor noget, vi alle sørger for, er til stede. Vi kan også gøre meget for, at vi har det godt sammen, som kollegaer og som medlemmer af teams, der skal løse en opgave i fællesskab: Vi kan fx tage på teambuilding kurser – eller lære at løse konflikter. Vi kan få lov til at komme på efteruddannelseskurser – som vil opgradere vores kvalifikationer, så vi kan blive effektive og leve op til kravene, som bliver stillet til os.
Humor løser meget
Men ofte glemmer vi – måske på grund af travlheden – at vi kan forøge vores trivsel på arbejdspladsen ved at bruge humor. Alt bliver lidt for alvorligt. Der kan opstå stress. Ved at bruge humor på arbejdspladsen kan vi dog skabe nogle rammer, som måske ikke direkte sigter på det faglige. Men den sigter på det personlige: Det kan være skønt at få latteren frem, i en presset situation. Du har måske siddet og kæmpet med et problem i flere timer, og så er der en kollega, der får dig til at grine. Latteren sætter din krop i gang med at producere nogle hormoner, der faktisk får dig til at slappe af – og som samtidigt giver dig ny energi.
Latter er ekstremt sundt
Med latter og fnis kan du altså komme videre: Du giver din hjerne en mulighed for at holde en pause – og du får nye idéer. Lige pludseligt finder du løsningen på problemet – og arbejdet skrider frem igen – imens du har et smil på læberne, fordi du også tænker på din kollegas sjove lille indslag i din hverdag. Har du hørt Rune Green – en sjov foredragsholder med styr på humor?
Humor på arbejdspladsen er altså vigtig for de personlige relationer, du har med dine kollegaer. Den kan nemlig også bruges til at løsne op for en konflikt under opsejling.